Northvolt: Från hopp till kris – vad händer nu med Europas gröna omställning?

Adam Bäckström, oberoende liberal ledarskribent, skriver om Northvolt som har extra styrelsemöte om företagets framtid den 8 januari:

Peter Carlsson överlever – och får en stark vision

Människor som lurat döden får ofta nya insikter om vilka mål som ska vägleda dem under resten av livet. På den punkten är Northvolts grundare Peter Carlsson inget undantag. Sommaren 2021 pratade han i Sommar i P1 om en lavinolycka som nästan kostade honom livet. Efter olyckan förstärktes hans vision om att bygga upp en grön batteriindustri på europeisk mark. 

En ljus framtid och många köpare 

Visionen omvandlade Carlsson till bolaget Northvolt. Snabbt fick bolaget ett stort finansiellt stöd till sin affärside: att producera battericeller i ett kretslopp där grön energi skulle vara grunden för allt. Pengarna strömmade därefter in från EU, den svenska staten och olika myndigheter för att bygga en fabrik i Skellefteå.  Men huvuddelen av kapitalet kom från privata investerare och stora bolag inom bilindustrin. Att miljarderna flödade in till Northvolt, samtidigt som de redan hade BMW, Volkswagen och Scania som kunder, gjorde att framtiden såg ljus ut för företaget – trots att de ännu inte hade producerat ett enda färdigt batteri.

Stora planer och stora utmaningar 

Sida vid sida om en fulltecknad orderbok till stora bil- och lastbilstillverkare och planer på expansion har Northvolt brottats med stora utmaningar från start. Problem med arbetsmiljö, säkerhet och oprövade maskiner har varit återkommande hinder för att skala upp produktionen i den takt som kalkylerna vilade på. Följden blev att Northvolt delvis inte klarat av att leverera batterierna som bolagets kunder hade räknat med enligt avtalet.

Kris och rekonstruktion 

Till följd av Northvolts förseningar drog BMW tillbaka en order värd 20 miljarder kronor sommaren 2024, vilket blev startskottet för en allt djupare ekonomisk kris. Under sommaren och hösten försökte Northvolt förhandla med sina investerare, men utan framgång. När nytt kapital inte kunde säkras tvingades Northvolt lägga expansionsplanerna i Borlänge på is. Istället för expansion medförde bristen på kapital att Northvolt Ett Expansion ansökte om konkurs i oktober, vilket ledde till att cirka 1 000 anställda förlorade sina jobb. 

Trots besparingsåtgärder stod Northvolt utan pengar till lönerna i november. Den 21 november såg sig bolaget tvungna att ansöka om rekonstruktion i USA. Detta steg var nödvändigt för att undvika konkurs, enligt Peter Carlsson, som samtidigt meddelade sin avgång som vd.

Northvolt och EU:s klimatpolitik i symbios 

För att förstå vilken roll Northvolt har, och varför bolaget lockat investerare, behöver man förstå bolagets täta band till politiken. Northvolt har från start haft starka band till EU:s främsta politiker, och till ett antal enskilda medlemsländer i unionen. Northvolt är tänkt att bli en av många bidragande faktorer till att nå klimatmålen i Parisavtalet. Eftersom elektrifiering av transporter är avgörande för att nå dessa mål. I dag står transporterna för cirka 20 procent av EU:s koldioxidutsläpp. 

När Peter Carlsson talade om att fabriken i Skellefteå fullt utbyggd skulle producera batterier motsvarande 60 GWh per år med avsevärt lägre klimatavtryck än konkurrenterna på marknaden, var det ett hoppfullt besked för EU. Här fanns en framtida väg till att minska utsläppen, och stärka unionens konkurrenskraft på batterimarknaden. Därför fick Northvolt tidigt grönt ljus till stora lån från EU. 

Miljarder och milstolpar 

Europeiska investeringsbanken (EIB) är en av Northvolts största finansiärer. 2019 lånade EIB ut 3,5 miljarder kronor till bolaget, och i början av 2024 följde ytterligare ett lån på 10 miljarder kronor. EIB:s vice ordförande Thomas Östros motiverade det senaste beslutet med att man inte ska ”underskatta vikten av den här typen av projekt för att uppnå ett klimatneutralt Europa”. Carlsson beskrev stödet som ”en milstolpe för den europeiska energiomställningen”. Detta visar hur Northvolt varit – och fortfarande är – beroende av ett stort stöd från EU. 

I backspegeln är det tydligt; ju högre mål Northvolt satte upp för att skapa världens grönaste batterier, desto högre blev förväntningarna från politiker och investerare. Och Northvolts växtverk blev bara större och större. Symbiosen mellan politik och näringsliv har bidragit till fartblindhet hos Northvolts ledning, deras finansiärer och politiker på alla nivåer. 

Northvolt framtid – en kritisk tid för Europa 

Den stora frågan är vad som händer med Northvolt i den närmsta framtiden. Företaget är i akut behov av kapital för att överleva. Om inga nya investerare hittas i Europa riskerar EU att bli mer beroende av batterier från USA och Asien. Dagens Industri rapporterade i oktober att Northvolt är öppna för samtal med kinesiska investerare om nuvarande ägare inte bidrar med mer finansiering. Detta skulle strida mot Northvolts vision – att minska Europas beroende av batterier från just Asien.

Regeringen säger nej till krispaket  

Efter nej från privata investerare har Northvolts vädjan om stöd även riktats mot Sverige och Tyskland, de två länder som har störst intressen i bolaget. Sveriges energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) har klargjort att svenska staten inte kommer att gå in med pengar för att rädda Northvolt. Även Tyskland har gett samma besked.  Men frågan är vad som händer om Northvolt står inför en konkurs och ett potentiellt uppköp av ett utländskt bolag. Samtidigt som batterierna kanske inte längre tillverkas på ett miljövänligt sätt, vilket var ett av Northvolts starkaste argument för att attrahera investerare. Kommer Sverige och Tysklands nej att kvarstå om alternativet är konkurs eller nya storägare med hemvist utanför Europa?

EU:s vägval kan vara avgörande 

Oavsett vem eller vilka privata investerare som kan tänka sig att rädda Northvolt kommer de sannolikt inte vilja ta hela risken själv. Då kan EU stå inför ett vägval. Antingen satsar man på att stötta Northvolt genom ytterligare lån, eller så riskerar man att förlora kontrollen över bolagets roll i den gröna omställningen. Det senare skulle kunna skicka en signal till omvärlden om att EU gjort felprioriteringar, vilket skulle skada synen på unionens klimatmål och göra Europa mer sårbart ur ett geopolitiskt perspektiv. 

Europa måste samlas – eller släppa taget 

Hur Northvolt ska överleva och återta sin tänkta roll som pionjär i den gröna omställningen är en fråga som börjar i Bergsbyns skogar, där fabriken står som ett löfte om en grönare framtid. Men svaret måste hittas gemensamt av EU, fordonsindustrin och bolagets återstående investerare – när detta flaggskepp återigen vädjar om akut hjälp. Dagens lättnad över att Northvolt kan klara sig kan snabbt övergå till tyngden av de beslut som krävs för att Peter Carlssons vision ska hållas vid liv.

Adam Bäckström

Oberoende liberal ledarskribent